Wat is een hub

Wat is een hub

Een hub is een vervoersknooppunt in Groningen of Drenthe. Een schakel in je reis; ongeacht je wijze van vervoer, de plek vanaf waar je vertrekt of je eindbestemming. De hub draagt bij aan een snelle en comfortabele reis.

Knooppunt met de nadruk op beleving

Maar een hub is niet zomaar een knooppunt. De nadruk ligt op beleving: verblijfsklimaat, herkenbaarheid, informatie, integratie, tijdbesparing, positieve verrassing en integratie met de omgeving. Het is dé aangewezen plek om meerdere voorzieningen aan elkaar te koppelen. Denk hierbij aan faciliteiten voor alleen de reizigers; zoals een kiosk, watertappunt, wifi of overstapplek voor de hubtaxi. Maar denk ook aan algemene voorzieningen zoals een gezondheidscentrum, een brede school of een winkel. Kortom; een plek waar alles samen komt. Een hub kan uitgroeien tot een sociaaleconomisch knooppunt van het dorp, de wijk of de regio.

Waarom hubs?

Het draagvlak voor voorzieningen in landelijk gebied wordt steeds kleiner. Gevolg is dat er een schaalvergroting plaatsvindt voor werken, onderwijs en zorg in voornamelijk centrumdorpen en steden. En dit betekent weer dat men grotere afstanden moet afleggen om bij school, de huisarts of de supermarkt te komen.

Ondertussen verandert de mobiliteit in Groningen en Drenthe de komende jaren flink. Hóe precies is nog onduidelijk, maar we zien het succes van de e-bike, de introductie van publiek vervoer, de opkomst van autonome voertuigen en de verdere digitalisering van de maatschappij. In de toekomst zal steeds meer ‘passend’ vervoer worden gevraagd en aangeboden. Dit betekent: (deel)auto, (deel)fiets, taxi en/of bus. Reizen gebeurt alleen of met meerdere personen en kan gecombineerd worden met afhaalpunten voor bijvoorbeeld pakketjes, boodschappen of streekproducten.

Hub: draagt bij aan snelle en comfortabele reis

Deze flexibiliteit vraagt om een andere vorm van infrastructuur. Reist men nu nog vaak rechtstreeks; in de toekomst zal dit meer via overstaplocaties gaan waar men overstapt tussen de ‘passende’ vervoersmiddelen. Deze overstap wordt dus essentieel om reizigers goed te bedienen. Een hub moet een aantrekkelijke, plezierige en praktische plek zijn, waar je graag langs reist en die de ‘emotionele kosten’ van wachten en overstappen minimaliseert.

Planning hubs

In 2018 gaan we aan de slag met ruim 50 hubs, die we in het voorjaar allemaal 'zichtbaar' gaan maken met een 'tag'. We willen vier hub-locaties helemaal gerealiseerd hebben en met 4-6 hub-locaties een begin maken. Bekijk de verschillende hubs.